Moet ik opassen met klimmen?

Door Sisko 07.01.2018 om 18.02

Hallo allemaal, 

Ik zit een beetje met een twijfelgeval; 

Ik wil graag meer trainen voor klimmen (indoor) om beter te worden, maar ik weet niet echt of dat wel handig is om te doen.

Ik ben 15 jaar oud, en ik ben sinds 11 maanden geleden fanatiek begonnen met klimmen. Ik klim ongeveer 3 keer in de week, en ik zit nu op ongeveer 6b+/6c qua niveau. Nu merk ik dat vaak het grootste probleem waar ik mee zit kracht is, en daarom zou ik graag willen trainen om mijn kracht te verbeteren. 

Nu ben ik pas 15 en weet ik niet of het wel goed is voor mijn lichaam om te gaan trainen, zeker omdat we 3x id week al klimmen. De oefeningen zouden dan vooral campusachtige dingen zijn en oefeningen met een TRX/suspension trainer. Kan dat of wordt het niet aanbevolen? 

Mocht ik deze vraag beter in een ander forum kunnen stellen, graag een linkje met de site. 

Terug naar Sportklimmen discussies

Reacties

Door harald.swen@nkbv.nl 08.01.2018 om 10.41

Beste Sisko,

 

In het kenniscentrum op de website van de NKBV vind je info over blessures en blessurepreventie. Als je op het thema blessures zoekt dan vindt je ook een artikel over Blessures bij jeugdige klimmers. In dit artikel vind je ook info over training. 

https://www.nkbv.nl/kenniscentrum/document/Blessures+bij+jeugdige+klimmers/283

"Er zijn een aantal belangrijke richtlijnen voor jeugd training tav blessure preventie. Deze richtlijnen gelden vooral voor kinderen die structureel klimmen.

  • Klimtraining moet altijd onder supervisie van een volwassen gecertificeerd sportklimtrainer plaatsvinden, en een goede warming-up en cooling-down zal altijd onderdeel zijn van deze training.
  • Kinderen onder de 18 zouden geen gebruik moeten maken van het campus board om schade aan vingers te voorkomen. Tot de 20 jaar raden wij het af en denken we dat er met andere vormen van trainen een beter resultaat te behalen valt. https://www.thebmc.co.uk/should-u18s-use-campus-boards-finger-injuries geeft een mooi overzicht over de achterliggende gedachten.
  • Training met extra gewichten wordt afgeraden.
  • Het is belangrijk dat er veel afwisseling in de klimtraining zit, en dat explosieviteit, snelle kracht, en knijpkracht worden afgewisseld met duur, balans, lichaamsspanning en ervaring. Te eenzijdige training geeft een verhoogde kans op blessures. Er zijn duidelijke richtlijnen over training bij kinderen ontwikkeld, welke onderschreven worden door de NOC NSF. Deze zijn hier terug te vinden: http://canadiansportforlife.ca/sites/default/files/resources/Athletics%20LTAD.pdf.
  • Let op goed eten en voldoende rust. Klimmers hebben vaak een tengere lichaamsbouw. In de pubertijd kan de lichaamsbouw veranderen. Afvallen is echter zeer zelden nuttig in deze leeftijdscategorie, en kan tot groei en ontwikkelingsachterstand leiden. Voldoende, gezonde en gebalanceerde voeding is essentieel voor goede prestaties. Eetstoornissen komen relatief vaak voor bij klimmers. Een professionele begeleiding van deze sporters is daarom essentieel.
  • Wissel af met klimschoentjes. Let op dat de klimschoentjes niet te klein zijn, en de krapste klimschoentjes alleen voor de moeilijkste routes worden gebruikt. Bij kinderen die veel klimmen kunnen de kleine schoentjes tot groeistoornissen in de voeten leiden. Mogelijk is een hardere schoen die meer steun geeft en niet al te klein is beter voor een kindervoet

 

Door Sisko 08.01.2018 om 19.37

Ah dankje wel ! En met het campus board, worden dan alleen die houten vinger balkjes bedoeld of ook ook die ronde houten blokken? 

Om een reactie te plaatsen moet je ingelogd zijn.

Klik hier om in te loggen of hier om te registeren.

Deze site maakt gebruik van cookies. Meer info?